.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تصویربرداری از فردی که حریمی برای خود قائل نیست بلامانع است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اهانت به حجاب و شعائر را اهانت به دین دانست و گفت: اگر شخصی خودش حریم خویش را حفظ نکند حق اعتراض به عکس گرفتن را ندارد زیرا این فرد دیگر حریمی ندارد؛ گاهی تصویر برداری از شخص، او و جامعه را تحت تاثیر نهی از منکر قرار داده و رویکرد مثبتی دارد، در این مورد هم تصویر برداری بلامانع است.
تصویربرداری از فردی که حریمی برای خود قائل نیست بلامانع است

آیت الله محسن اراکی در حاشیه اولین جلسه درس تفسیر خود در ماه مبارک رمضان به حادثه درمانگاه قم اشاره کرد و در خصوص موضع گیری برخی از حوزویان اظهارکرد: اخیرا بیاناتی از سمت بعضی افراد که منتصب به حوزه علمیه هستند در رابطه با هتک حرمت تصویربرداری از خانم بی‌حجاب مطرح شده است؛ این امر نیازمند تبیین و روشنگری است زیرا با دین خدا نمی‌توان به دلخواه خودمان رفتار کنیم.

 

وی گفت: نظام حقوقی اسلام یک نظام جامعی است که به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود؛ بخش عظیمی از نظام حقوقی اسلام مربوط به حریم‌ها است و برخی این حریم‌ها به حرمت تعبیر می‌شود.

 

اراکی در خصوص مساله عفاف و حجاب بیان کرد: قرآن کریم برای افراد، اشخاص، اشیاء  و جامعه حریم‌هایی در نظر دارد که تجاوز به این حریم‌ها جایز نیست و احکام خاص خودش را دارد؛ زیر پای گذاشتن حریم عفاف و حجاب و هتک حرمت آن جایز نیست.

 

وی عنوان کرد: اینکه بگوییم عکس برداری از اشخاص حرام است صحیح نیست؛ باید بدانیم آن شخص چه شخصیتی دارد.

 

اراکی ادامه داد: قائده بزرگ مربوط به حریم اشخاص این است که هر انسانی محترم است و آبروی انسان از خود آن محترم‌تر است، ما تحت هیچ شرایطی حق ورود به آبرو و حریم اشخاص را نداریم.

 

وی در ادامه افزود: حفظ حرمت‌ و حریم افراد از واجبات است اما گاهی خود شخص برای حریم خود حرمت قائل نمی‌شود و وقتی خودش حریم خود را بشکند برای دیگران نیز حریمی نخواهد داشت؛ حریم تا زمانی حریم باقی می‌ماند که آدمی برای حفظ آن تلاش کند، زمانی که شخصی حرمت خویش را حفظ نکند نباید از دیگران انتظار حفظ حریم و حرمت داشته باشد.

 

استاد حوزه علمیه گفت: متجاهر به فسق فرق می‌کند با کسی که حریم خود را حفظ می‌کند؛ بی حجابی علنی همچون شراب‌خواری و زنا از جرایم علنی بوده و کسی که مرتکب این جرایم شود در برابر دیگران حرمت و حریمی نخواهد داشت.

 

اراکی در خصوص مساله تصویر برداری از دیگران افزود: عکس گرفتن از اشخاص حالت‌ های مختلفی دارد، گاهی افراد در مجامع عمومی هستند و از حریم شخصی به حریم عمومی تبدیل می‌شوند آنگاه تصویر برداری بلامانع است.

 

وی ادامه داد: اگر بدانیم کسی راضی نیست نباید از آن شخص عکس گرفت زیرا تجاوز به حریم آن شخص است؛ اگر شخصی خودش حریم خویش را حفظ نکند حق اعتراض به عکس گرفتن را ندارد زیرا این فرد دیگر حریمی ندارد؛ گاهی تصویر برداری از شخص، او و جامعه را تحت تاثیر نهی از منکر قرار داده و رویکرد مثبتی دارد، در این مورد هم تصویر برداری بلامانع است.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به شعائر دینی گفت: مساله حجاب و عفاف از مهم‌ترین شعائر دینی است، کسی که به شعائر دینی توهین می‌کند در واقع به دین و تمام فضیلت‌های دینی اهانت کرده است؛ بی حجابی علنی هم ظلم به شخص است هم به جامعه، زیرا باعث از بین رفتن صیانت اجتماعی شده است.

 

اراکی در پایان خاطرنشان کرد: اگر کسی در برابر ظلم ایستادگی کرد مورد احترام است، زیرا کسی که از حقوق اجتماعی، معنوی، فرهنگی و ملی دفاع می‌کند همانند سربازی است که از مرز خاکی ما حمایت می‌کند زیرا از مرز فرهنگ و هویت جامعه دفاع کرده است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.288 seconds.